Ferry’s Porsche
Elke Porsche is iets bijzonders, maar sommige Porsches – zoals deze olijfgroene 911 S 2.2 – zijn uniek. De eerste eigenaar was Ferry Porsche. Net als diverse andere leden uit het Porsche geslacht had Ferry de gewoonte zijn auto’s te laten aankleden met onderdelen die het productiestadium nog niet hadden bereikt, of die op de standaardmodellen simpelweg niet aangeboden werden.
Met uitzondering van de kentekenplaten is deze 911 S 2.2 volledig origineel. Het is niet bekend waarom Ferry Porsche voor het kenteken S-M 2000 koos toen hij de auto op 30 juli 1969 liet registreren. Misschien deed het getal 2000 hem dromen over de toekomst; iets wat trouwens prima bij de auto past. Het chassisnummer 911 0300014 laat zien dat het de 14e 911 is met de nieuwe 2,2-liter motor, die vlak voordat de fabriek met zomervakantie ging van de band rolde. Klanten konden de nieuwe versie met 180 pk boxermotor pas na de zomer ervaren.
Porsche’s raceteam had de auto’s met chassisnummer 01 tot en met 03 gereserveerd voor deelname aan de Acropolis-rally. Chassisnummer 13 is om begrijpelijke redenen nooit gebouwd... Wat betekent dat dit één van de eerste tien exemplaren van de 911 S 2.2 was die werden uitgeleverd. Waarschijnlijk is het zelfs één van de oudste 911’s met 2,2-liter motor die nog bestaan. Alleen daarom is deze auto al van groot historisch belang.
Ferry Porsche liet een aantal unieke aanpassingen op de auto doorvoeren. Zo ontbreken de rozetten op de voorbumper, die naar zijn mening de sportieve looks ontsierden. En dan te bedenken dat destijds ook een trekhaak leverbaar was... Gelukkig ontbreekt die op de auto. Bij nadere inspectie blijkt de motorkap van aluminium te zijn. In combinatie met de airconditioning die eronder huist, is dit zeer ongebruikelijk.
Het interieur: zonder twijfel origineel
Ook de motor komt met verrassingen. Zo heeft het injectiesysteem onderdelen van de Carrera 6. Wanneer deze componenten zijn gemonteerd, is echter niet duidelijk.
Het interieur is zonder twijfel 100 procent origineel. De ergonomisch gevormde stoelen zijn bekleed in een combinatie van stof en alinineleder. Dit bijzonder slijtvaste, gladde kunstleer wordt veel gebruikt door meubelmakers. Destijds waren dit dure materialen, maar de investering heeft zich uitbetaald: het interieur vertoont geen spoortje veroudering. Ook de elektrische raambediening, het elektrische schuifdak en de Blaupunkt-radio werken nog steeds als nieuw.
Met 21.113 kilometer op de klok werd de auto op 6 december 1971 verkocht aan Guy Jean Dubois, een visverkoper uit Straatsburg. Dubois’ zoon werkte als technicus bij de Porsche-fabriek en had zijn vader in contact gebracht met Ferry Porsche. 33 jaar later had de familie Dubois de auto nog steeds in bezit, en stalde hem bij het vakantiehuis in Sainte-Maxime, aan de baai van Saint-Tropez.
Alsof de auto nooit gebruikt is
In 2004 werd de auto te koop aangeboden en vond spoedig een nieuwe eigenaar. Dit moment in de schijnwerpers was voldoende om de aandacht van verzamelaar Michael Heinemann te trekken. Heinemann wist al lang van het bestaan van de auto, maar had nooit kunnen achterhalen waar hij gebleven was. Na zijn ontdekking vroeg hij een vriend uit Frankrijk om de nieuwe eigenaar aan te schrijven en deze ervan te overtuigen de auto aan Heinemann te verkopen. De onderhandelingen duurden bijna een jaar. In 2009 ontmoetten beide heren elkaar in Biarritz. De 911 stond in 2013 op het concours d’élégance van Pebble Beach en verkeert nog altijd in absolute nieuwstaat.
Rijden met de auto is een bijzondere ervaring. Het lijkt alsof hij nog nooit is gebruikt. De hoge kwaliteit van de eerste generatie 911 is tot in het kleinste detail terug te vinden, en het geluid van de 2,2-liter boxermotor is betoverend. Het is goed te weten dat deze bijzondere Porsches nog altijd bestaan.