Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Groningen is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

De geschiedenis herhaalt zich: De 911 Speedster Concept

08 juni 2018

Kenmerkende elementen van de 911 Speedster Concept zijn het kortere raamframe met een schuiner geplaatste voorruit en in het verlengde daarvan lager uitgesneden zijramen. Daarmee heeft de Speedster een gedrongen profiel. De zeer lage ‘fly-line’ roept herinneringen op aan historische voorbeelden als de 356 1500 Speedster. Achter de zitplaatsen wordt de rolbeugelconstructie afgeschermd door een afdekking van koolstofvezel. Deze is uitgevoerd als double-bubble. Dit traditionele sportwagendesignkenmerk deed bij Porsche in 1988 zijn intrede bij de 911 Speedster. Tussen de twee ‘bubbles’ zetten zwarte lamellen aerodynamische accenten en in het doorzichtige windschot van plexiglas is het ’70 Jahre Porsche’ logo gegraveerd.

Lichtgewicht als leidraad

Zoals het historische origineel het voorschrijft, heeft de 911 Speedster in plaats van een kap een lichte Tonneau-Cover. Dit beschermt het geparkeerde voertuig tegen weersinvloeden. Voor de bevestiging worden zogenaamde Tenax-sluitingen gebruikt. De lichtgewicht-filosofie wordt ook in het interieur doorgevoerd: de Speedster heeft geen radio/navigatie en geen airco. De kuipstoelen bestaan grotendeels uit koolstofvezel. Het lichtbruine Anilin-leder ‘cognac 356’ grijpt terug op klassieke voorbeelden.

Historisch stijlvol

De brede carrosserie van de Speedster Concept is ontstaan op basis van de 911 Carrera 4. De wielkasten, de kofferklep en de afdekking van de achterzijde zijn van licht koolstofvezel-composietmateriaal. De kleurcombinatie van GT-zilver en wit verwijst naar vroege raceauto’s van Porsche. Dat geldt ook voor details als de centraal in de kofferklep geplaatste tankdop in jaren ’50-stijl, de buitenspiegels in klassieke ‘Talbot’-vorm’ en de uitvoering van de koplampen. Een afwisseling van transparante en ondoorzichtige oppervlakken zorgt hier voor een kruis-effect. Dit verwijst naar het toenmalige aftapen van koplampen van raceauto’s en werd gedaan om beschadiging door bijvoorbeeld steenslag te voorkomen. De brede B-stijlen zijn uitgevoerd met een gefreesde en vergulde Speedster-belettering.

 

Modern onderhuids

Het onderstel van de 911 Speedster Concept is in principe afkomstig van de 911 GT3. De imposante 21-inch lichtmetalen velgen zijn uitgevoerd in Fuchs-design met een gepolijste afwerking van de vlakken. Voor het eerst zijn deze velgen ook voorzien van een centrale wielmoer. De GT-technici ontwikkelden een speciaal uitlaatsysteem met uitlaatpijpen van titanium en een aandrijflijn met een handmatige transmissie met zes overbrengingen. De motor levert meer dan 500 pk en kan maximaal 9.000 tpm bereiken.

Het begon in Amerika

Speedsters, die een bijzondere combinatie van open rijplezier en dynamiek bieden, behoren sinds 1952 tot de historie van Porsche. De oervader is de 356 1500 America Roadster. De carrosserie van dit model werd met de hand vervaardigd. Hij woog 60 kg minder dan de 356 Coupé en was met zijn 70 pk sterke viercilinder boxermotor goed voor een destijds imposante topsnelheid van 175 km/h. Met zijn insteekramen, opvouwbare afdekking en lichte kuipstoelen had dit speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde model al alle typische Speedster-kenmerken. Er werden 16 exemplaren gebouwd.

Tot 2010 creëerde Porsche acht seriemodellen en bijzondere uitvoeringen met de bijnaam Speedster. Een hoogtepunt was de 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster in 1957. In 1988 volgde de eerste 911 Speedster. De voorlopig laatste Speedster was de 911 uit 2010. Deze werd in een oplage van 356 exemplaren gebouwd op basis van het 997-model.