De 4.000 vierkante meter en de 100 uren van de 918
- Porsche 918 Spyder: geen lopende band, maar handwerk
- 100 mensen en 100 uur nodig voor de productie van één 918 Spyder
- Stille efficiency: Bluetooth-gereedschap
De Porsche 918 Spyder is in alle opzichten een uitzonderlijke sportwagen. Dat zit hem in een (uitverkochte) totale oplage van 918 exemplaren en de hightech Plug-in Hybrid aandrijflijn met een totaal vermogen van 652 kW/887 pk. Maar het begint met zijn ontstaan. Deze sportwagen wordt niet geproduceerd, maar met veel liefde en vakmanschap met de hand gebouwd. En daar horen interessante wetenswaardigheden bij.
Geen fabriek maar een ‘Manufaktur’. De 918 Spyder wordt gebouwd in een ‘Manufaktur’ in Stuttgart met een oppervlakte van 4.000 m2. In eerste instantie lijkt dit de productiefaciliteit voor high-end horloges: de uitstraling is clean, modern en toch vriendelijk met grijze vloeren en wanden en plafonds die zijn uitgevoerd in wit en ‘acid green’ - de kleur die elke Porsche met hybride-aandrijving kenmerkt.
100 vakmensen. In de Manufaktur werken in totaal 100 vakmensen aan de totstandkoming van de spectaculairste Porsche ooit. Hun leeftijden variëren van 21 tot 56 jaar en ze hebben tussen de 6 en 40 jaar ervaring. Mooi detail: elke motor wordt door één technicus gebouwd (‘one technician, one engine’).
100 uur vakmanschap. Het duurt in totaal 100 uur om een Porsche 918 Spyder te bouwen. In Stuttgart tenminste, want vooraf is al veel werk gedaan: het monocoque van met koolstofvezel versterkte kunststof wordt bijvoorbeeld aangeleverd. In het assemblageproces passeert een 918 Spyder 18 stations. Ter vergelijk: het fabricageproces van een moderne ‘normale’ auto duurt 15 tot 20 uur.
Volledig draadloos. Draadloos is in meer opzichten de toekomst. Ook in de 918- Manufaktur. Al het 918 Spyder-gereedschap wordt draadloos via Bluetooth aangestuurd. Prettig voor de werknemers: extra flexibiliteit én het gereedschap is zeer stil.
Totaal 918 exemplaren. De 918 Spyder wordt in een oplage van precies 918 exemplaren gemaakt. Inmiddels is de complete productie uitverkocht. Toch zijn er meer exemplaren: voor testdoeleinden fabriceerde Porsche 25 prototypen en acht zogenaamde 'pilot-auto’s’. Deze komen niet in omloop: ze worden vernietigd of intern opgeslagen. Soms duiken ze op in speciale exposities in het Porsche Museum.